Sthlm Bodypainting contest - Human and nature in Frame...

I lördags så gick alltså Sveriges första riktiga kroppsmålningstävling av stapeln.
Eventet har planerats in i minsta detalj, ett jobb som tagit månader. Men det hårda jobbet har verkligen märkts då eventet flöt på riktigt bra, de hade verkligen tänkt på allt.

Eventet gick av stapeln på grevturegatan vid stureplan. Lokalen hade piffats till, kändisar bjudits in som domare, scen hade byggts upp, balettakademin fanns på plats för att dansa, ett cafe annordnades, mat skeppades in, värdinnor fick gästerna att känna sig välkomna, flertalet tidningar och radiostationer var där, vakter höll ordning osv osv osv.
Totalt 20 par ställde upp i tävlingen. Deltagarna kom inte bara från Sverige utan även finland, tyskland, österrike, israel, brasilien. polen och ryssland var representerade. Vissa tävlade inom kategorin Airbrush och andra i kategorin Svamp/pensel.

Jag hade ju ställt klockan på 05.00, och klev upp, men så jäkla vaken eller vid medvetandet var jag inte.
Fixade mig snabbt, tiden räckte inte alls till av någon underlig anledning, därav den uteblivna dagens outfit. Stressade i alla fall ner till tåget och begav mig mer eller mindre sovandes till sthlm. Möttes upp av Miss. L som gav mig skjuts bort till skolan (Makeup Institute, där tävlingen hölls), klockan var då 8, en timme kvar till tävlingstart!
Vi käkade lite frukost, jag fick veta vad det var vi skulle göra, förberedde mallen till håret osv.

Klockan blev 9 och det var dags för alla artister att börja. Musiken pumpa i lokalen och alla var peppade till max, 6 timmar kvar tills tävlingen skulle avbrytas och modellerna var tvungna att vara klara. Måste säga att det redan nu var stressigt. Varken jag eller Miss. L har någonsin kroppsmålat förr, eller jag har gjort små partier, men inte alls i denna skala. Min anledning är mest för att jag helt enkelt inte kan rita eller måla =P
Miss. L däremot är inte makeup artist eller nått liknande över huvudtaget, men däremot så målar hon mycket olje(?)målningar, så hon kan måla.

Att måla på kropp är inte alls samma sak, inte ens i närheten. Speciellt när man målar med svamp eller pensel, det är skitsvårt att få till detaljer osv. Något som Miss. L märkte DAGEN INNAN då hon testade sin idé för första gången (hon jobbar på MIST så har därför haft fullt upp med att planera tävlingen istället för att träna). Därför blev det en lite ny idé samma dag som tävlingen var, så med tanke på att både hon och jag är nybörjare, att Miss. L´s orginalidé inte funka och att vi inte hade tränat innan så måste jag säga att det blev grymt bra.
I princip alla som ställde upp har tävlat eller hållt på med kroppsmålningar i flera flera år, och fyyyyy satan vad duktiga dom är. Jag tappade mer eller mindre hakan över någras jobb, sen var det iofs ett par världsmästare, samt en av världens absolut främsta makeup artist där. Vi visste ju redan från början att nivån inte kunde va annat än skyhög. Och det var det som va så himla roligt med eventet!

Tiden rullade på, klockan 11 öppnades portarna för allmänheten. Och vid det här laget hade vi alla hunnit en bit på vägen, och stressen hade börjat komma krypandes för de flesta. Måste säga att det var grymt mycket folk som kom, om man räknar alla som kom och gick genom dagen så var det säkert 1000 pers där. Gamla som unga. Barnen tyckte det var jättespännande, killarna tyckte att det var supercool med massa nakna tjejer och de gamla var väldigt nyfikna och frågevisa, de fattade väl inte riktigt va hela grejen gick ut på.
Efter ett par timmar på knä, liggandes på golvet och andra diverse skumma och sjukt obekväma kroppsställningar så började man känna sig riktigt riktigt matt. När klockan precis passerat 2 fick vi äntligen lite mat i oss, även om det var extremt lite så fick vi i vart fall lite extra energi för att orka den sista timmen. Vid detta laget var det så himl stressigt att vi mest sprang runt som yra höns. Men när vi fått lite mat i oss så samlade vi oss och fick de sista gjort så vi hade till och med några min över. Håret gick inte att fixa så som vi ville, men näst intill, vissa detalgjrejer på målningen fick skippas pga tidbrist. Men men de resurser vi hade så blev det bra. Jag är nöjd, och det är Miss. L med.

Nu var det dags för juryn att träffa alla modeller en och en, alla ska fotas osv, så fick ca 1 timmes rast så hann umgås med min lilla älsklings Miss. C från pite som kom ner för tävlingen. Vi drog till donken och käka, även Miss. I följde med, kul att träffa henne med!

Vid halv 5 så var det modevisning med alla modeller, sen en liten paus innan juryn korade 1:an, 2:an, och 3:an. Spänningen var på topp även om hela stället tömdes på folk, och alla stämning dog på grynd av ett väääldigt värdelöst mellannummer. Sorry, men de var verkligen INTE bra.

Från höger (de stående endast): 2:a, 1:a och 3:a...



Min kamera är ju paj, och den ville inte alls, fick några bilder, men kommer att få bilder ikväll eller de närmasta dagarna av Miss. C, så lägger upp fler från modevisningen osv så fort jag fått dom... så länge får ni nöja er med dessa skitbilder... =P

     

     


Sådär, nu väntar vi på bilderna från Miss. C!

Jäklar vad detta inlägg blev långt trotts att jag jag bantat ner det! =)

Malle - kul kul...

Kommentarer
Postat av: hellen

jag var med som modell här blev tvåa :) de var en grym upplevelse att vara med. tack för titten ;)

2008-10-20 @ 22:15:12
Postat av: Calle Rehbinder

Kul att du har bloggat om kroppsmålningseventet!



Jag har också bloggat om det, och nu har jag länkat till dig därifrån också:



http://tantrikblog.wordpress.com/2008/10/19/stockholm-body-painting-contest-2008/

2008-10-21 @ 04:25:34
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0