Skönhetstips # 27...

Nu när jag är ledig så är det ju som sagt bloggtime utan dess like.. Vet att jag inte lagt upp så mycket skönhetstips osv sista tiden.. Men det har ju haft förklariga anledningar. Så därför ska jag bjussa på hela 3 stycken idag... det första kommer här...

Skönhetstips # 27; Consealer...

Nu har jag ju skrivit små mina skolor i rouge, foundations och så så nu passar det ju bra att skriva om concealer för att knyta ihop det med inlägget om foundation. Senare idag kommer ett om puder!

Concealer finns i lite olika sorters utföranden. Men uppgiften den har är den samma. Man använder concealer för att täcka. Man kanske vill täcka finnar, en röd näsa, mörka ringar under ögonen, ärr eller vad vet jag. Skönhetsskavanker helt enkelt!
Den appliceras efter fuktighetskrämen och innan foundation.

Det som de flesta tänker på när man talar om concealer är den i den "bruna" varianten. Och den ska jag ta upp först.
En concealer ska va 1-2 nyanser ljusare än den egna hudtonen om man använder den innan en flytande foundation eller pressat puder. Detta för att få ett så osynligt resultat som möjligt. Lägger man en som är i samma ton så kan inte riktigt foundation eller det pressade pudret dölja det utan det kommer synas en liten mörk fläck.
Har man däremot endast concealer så ska den vara så lik den egna hudtonen som möjligt.

Den "bruna" concealern kommer i lite olika utföranden. Fast (fetbaserad) och flytande (olja eller vattenbaserad).
Enligt mig är det bara en som verkligen funkar och de är de som är fetbaserade. De som är flytande är (enligt mig) helt värdelösa och fyller inte sin funktion som den ska.
Likaså är det många som använder den foundation som hamnat i korken. Den bli oftast lite seg och trögflytande. Detta är något jag verkligen inte rekomnederar alls då det som finns i korken är fullt av bakterier och inte alls har den täckande effekten man vill åt. Bakterierna i sin tur orsakar finnar mm...

Concealer finns även i färgade pennor eller stift, även dessa är fetbaserade. Dessa kallas korrekturfärg och olika färger täcker olika saker...

Blå/grön: Tar bort den röda färgen på rodnande kinder, ytliga blodkärl, brustna blodkärl eller om du bränt dig i solen.
Lila: Livar upp trött och gulblek hy.
Blå: Tar bort mörka skönhetsfläckar, mindre röda rdnader, finnar och livar upp trött hy.
Aprikos: livar upp grå och dassig hud.
Vitt: livar upp och ger en uppfräshning och glans.

Dessa används precis som en consealer och kan lätt blandas ihop med sin ansiktskräm. Därefter appliceras foundation eller pressat puder.

Hoppas att ni fått lite hjälp nu vad gäller consealer!



Bild: Bodyshop.co.uk

Malle - ett till tips kommer upp snart!

Kommentarer
Postat av: Lia

Ja okej, dåså! Ja de får vi göra! mot slutet av nästa vecka kanske nu när du e ledig o så:)?

2008-11-06 @ 15:19:33
URL: http://beautybook.blogg.se/
Postat av: circus em

dom där coversicksen från bodyshop är himmel!

2008-11-06 @ 16:04:39
URL: http://obstinate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0