Bröllop 080808, Del 1...

Ok, jag är fortfarande ett vandrande lik, men jag har lyckats få åtminstonde 1,5 timmes sömn. Det behövdes skulle sitta nice med 1,5 timme mer, men ska iväg på middag om ca en timme....

På tidningen city´s hemsida har dom nu lagt upp webbreportaget samt bildspelet. Det är på hemsidan som de flesta bilderna kom upp och i tidningen så kommer mer text.. ja ni förstår vad jag menar. Deras adress är city.se

Ska berätta om dagen då....

Efter att ha blivit klar hemma så drog jag mig ner till butiken för att packa det sista, lämna bossen och för att sedan dra vidare mot stationen. Tåget rullade till Sthlm vid 11.09.
12.20 kom Malin (bruden) och hämtade upp mig i deras inhyrda limmo. Så var bara att direkt ta sig till hotellet, Globens egna hotell, för att fpåbörja smink och hårstyling. Var ett jättefint rum. Sjukt fint. Rummet var deras stjärnsvit. Så den dög om man säger så.
Sminket och håret drog ut en aningens lite på tiden, men allt gick bra, och enligt planerna. Var klara vid ungefär kvart över två.
Tog oss bort till globen, träffade en del personal och tog oss sedan hissen upp till ungefär 30-40 meters höjd.
Jag var ju lugn innan, har sett trappan på Top Model, och kände att det är inte så farligt, jag är ju inte höjdrädd. Men när jag först kom in och såg trappan så känd ejag bara att detta är fan INTE ok någonstans. JAg blev fan lite svimfördig för några sekunder.
Men vi vandrade bort till trapan, träffade våra instruktörer. Hade en genomgång på ca 30 min om säkerhet, selen, hur vi skulle haka loss och tillbaka oss på olika ställen. Osv osv.. Sen så börjades det spännas på säkerhetsselen och hjälmar, vi fick även alla läsa igenom en bunt papper och skriva under att vi tar på oss allt ansvar om några olyckor sker.
Vi skulle klättra fyra och fyra, tillsammans med två instruktörer. Man fick inte ha några lösa föremål på sig så som smycken osv, inga mobiler i fickor, utan allt som skulle kunna ramla på ett eller annat sätt fick bäras i fickor på ryggen.
Bruden, brudgummen, prästen och fotografen från tidningen var första gruppen. Alla utom fotografen skulle ju byta om där uppe. Sen i grupp två gick brudgummens bror, jag, reportern från tidingen och en tjej som jobbade på globen.
Vid detta laget hade nerverna försvunnit för längesen. Tror att jag var den som var minst rädd. LIte sjukt, men det var bara att ta sig upp på en avsatts, spänna fast säkerhetsgrejerna i vajrarna och börja klättra upp. Fanns en massa regler om hur man skulle klättra, lämna avstånd mellan vararandra och så. Men det gick bra, och det gick faktikst ganska snabbt.
Hela tiden så small det till i trappan av folk som kanske stampa, vajrarna klickade av folk som var tvungna att börja lirka med säkerhetslinan vid skarvarna och allt hade lite skönt gung i sig när man gick. Men andra ord, det kändes och lät inte som att trappan satt ihop speciellt bra.
Sista ettappen så fick man ta sig fram genom flera hakar som man flyttade fram en efter en, och ju hägra upp man var destå planare blev trappan så tillslut så gick du på ett tunt nät med ingenting inunder dig förutom 85-90 meter med luft. Ballt som satan.
Men det var ju dags för att jobba. Eftersom det var så himla varmt så dröp alla av svett när vi väl kommit upp. Tar ca 15min/person att ta sig upp.
Men upp, ut på taket där det byttes om för fulla muggar, försöka fixa till håret i blåsten (håret blev tyvärr ganska förstört av vinden och fukten, alla klockar gick ur typ), pudras, sminka det sista och sen njuta lite av utsikten.
Vigsel och sen nedgång, gick ganska snbbt det också och var inte heller speciellt läskigt. Väl nere på marken kund eman spänna av sig all utrustning och börja förbereda sig inför mottagningen.
Alla klättra upp, alla kom ner, gick bra för alla, men en del av killarna var nära att backa ur halvvägs.
Måste ge Malin massa credd för att hon tog sig upp, hon är jättehöjdrädd.
Är det första och enda bröllopet i svensk historia som ägt rum där uppe och vi är ett av fyra sällskap som någonsin varit där uppe. Det är alltså ca 20 pers som fått äran att vistas där uppe...

Så tillbaka ner till hotellet, fixa iordning sig och byta om igen till brudkläder för att sedan hoppa in i limon och köras till huvudentren där alla väntade. Sen var det fest och mat för hela slanten. Mycket trevligt, fast var ju lite tråkigt att man inte kände någon. Men vi nio var det i vart fall dags för mig att ta mig hemmåt. Trött som en gnu, men nöjd med dagen.

     

     

     



1. Bruden och brudgummen gör sig redo att klättra.
2. Brud, präst och brudgum i startgroparna.
3. Brudgummen har precis börjat klättra.
4. Ombyte på hög nivå... (extremt dåligt skämt, jag ber så mycket om ursäkt).
5. Tillfixning av klänning.
6. Terassen där gästerna står.
7. Brudpar och utsikt över sthlm (man såg ändå bort till kista och lite till)
8. Det lykliga brudparet.
9. Vigsel...

Ja jäklar, nu har jag cpbråttom, men mina bilder kommer upp imrogon... blir en liten del två då.. =)

Malle - har inte bara bestigit Globen, jag har gjort det i högklackat! =P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0