Skönhetstips # 59...

Gud vad glad jag blir när jag går in på mailen och får en massa frågor... Värmer!!
Jag får ju ibland lite inspirationsstopp, och då är det perfekt att ha lite konkreta frågor att svara på... Glöm nu inte att maila in bilder med förslag på veckans sminkningar. Kanske har ni sett nått snyggt på röda matta, i en tidning eller musikvideo.. Skicka in det i sånt fall så ser jag till att göra de som veckans sminkningar!

Skönhetstips # 59; Sminka sina ögonlock större...

Eftersom jag igår svarade på frågan om hur man förminskar sitt ögonlock med smink, så fick jag frågan hur man då förstorar sitt ögonlock med hjälp av smink. Och även det är ju en superbra fråga och självklart svarar jag i ett helt inlägg så att fler kan se.

Som jag nämnt många gånger förut så förminskar och döljer mörka färger och ljusa förstorar och framhäver. Så även här leker man med färger för att skapa en illusion om att ögonlocket är större.

Vit kajal:
Det finns väldigt få tillfällen där det är ok att använda denna vta kajal. När man vill förstora ögat med hjälp av färger är ett av de extremt få fallen då det är ok. MEN, det gäller att vara försiktig, använda det med måtta och inte som blondinbella (sorry, men det är inte smickrande, hon är så himla vacker så fort hon sminkar sig ordentligt). Och använd gärna en lite mer beigeaktig istället för den helt vita. Applicera på den undre inlinen, alltså på slemhinnan längs med den undre fransraden.
Kladda inte en massa utanför, använd 7 miljoner lager eller smeta ut det i ögonvrån. Det ska vara rent och snyggt, nästintill osynligt.
Detta öppnar upp ögat lite extra....

Ljust och skimmer:
Det bästa sättet att förstora ögonlocket är genom att använda mycket ljusa skuggor, gärna med skimmer i.Även här gäller det att vara försiktig, en helt kritvit ögonskugga är inte snyggt på någon, men man kan ta i liiite mer mer färgerna än vanligt.

Undvik eyeliner:
Har man små ögonlock tycker jag att man ska undvika att använda eyeliner. Detta tar upp en del av de ögonlock som redan är litet. Istället kan man se till att måla ut de skuggorna man använder som en liten vinge ut på tinningen. Självklart lite grann och inom vissa ramar. Se min förra veckans sminkning, där kan ni se att jag målat ut en liten vinge och även förklarat hur man gör. Detta gör att ögat ser lite större, och bredare ut.

Undvik mörkt:
Eftersom att de mörka färgerna förminskar och döljer så undvik att måla med för mörka färger, och undvik att sota ögonen, detta kommer få ögonen att försvinna helt...



Bild: google.se

Hoppas att även ni med lite mindre ögonlock fått lite tips nu.. allt handlar egentligen om att exprimentera sig fram med olika typer av skuggor. Man märker ganska snart vad som funkar och inte. För det handlar ju inte bara om de är små eller stora, utan även om de är breda, smala, inåt eller utåtstående osv...

Lycka till!

Malle - blev en liten miniföljetång...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Hitta precis hit till din blogg, åh vilken bra! Kul med en massa tips som det med vit kajal det har jag tänkt att skaffa men ska inte överbruka den, lovar :) hihi,,

2009-01-21 @ 13:40:20
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag ska allt ta & läsa igenom din blogg :) Intressant så himla kul med smink men som du säger man tror väll att man sminkar sig bra men är säkert inte så! :( Skulle gått en kurs i somras på mariart men det blev tyvärr inställt typiskt!

2009-01-21 @ 13:48:29
URL: http://jenlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0