Skönhetstips # 58...

Bjussar på ett till liten skönhetsinlägg så här innan Top Model drar igång, ska se till så att jag hinner förbi kiosken en snabbis för att bunkra upp med lite gott!

Skönhetstips # 58; The don´ts of makeup...

Att sminka sig är svårt. Det är lite utav en konst och medans vissa lär sig att sminka sitt egna ansikte eller andras relativt fort kan det ta år eller evigheter för andra.
Det krävs ett visst sinne för färg och form och så självklart en massa träning. Jag märker det själv. Jag var ganska bra på att sminka mig själv innan jag utbildade mig. Nu så här efter är jag skitdålig på det. Jag har lixom lagt om tekniken för att måla andra, och på så sätt förlorat känslan för att kunna sminka mig själv. =P

Men det finns en del saker som absolut är förbjudna inom makeup, ser jag någon som gjort dessa fel har jag lust att springa fram till vederbörande och ta tag i den, skaka den och skrika på den. Jag blir galen, och lite ledsen inombords.. =P
Det som alltså är STRÄNGT förbjudet är:

Fel foundation:
Detta riktar väl sig kanske främst till alla unga. Unga har ofta en tendens till att sminka sig extremt mycket och med helt fel färger. Visst kan jag förstå att det inte är lätt när man som ung ska börja använda smink och ofta har man en lång period där man testar sig fram bland produkter och märken. Likaså har unga inte alltid de pengarna att lägga på bra produkter. Visst finns det äldre som fortfarande är lite ute och cyklar i denna ljungel av foundations.
Tänk på att en foundation ALLTID ska ha samma färg som ens egan hudton, och att man alltid målar ner den en bit på halv och ut på öron för att undvika kanter.
Unga verkar tro att om man har ett lager med 3 cm med foundation på sig så syns inget, tvärtom, allt synd mycker mer!

Vit kajal:
Nej, Neeeej, NEEEEJ!
Detta är aldrig accepterat så vida det inte ingår i en ordetlig sminkning i sin helhet. Annars strängt förbjudet. Det gör att du ser sjuk ut. Seriöst, jag menar NEJ, och mer än så tänker jag inte säga!

Mascaraklumpar:
En mascara håller i ca. 3 månader sen börjar den torka ut. Att blanda ut den med vatten är inte att rekomendera då den kommer att få svårt att torka efter att den appliceras. För att få den att hålla så länge som möjligt så se till att inte ha den öppen i onödan, eller pumpa in luft.
Att måla en miljard lager mascara, och dessutom med en mascara som klumpar sig är inte snyggt i nått sammanhang. Visst kan man måla 2-3 tunna lager på varandra för att få riktigt långa och tjocka fransar. Men då ser man till att den hinner torka emellan och så använder man en framskam om det skulle klumpa sig.
Det är inte meningen att det ska se ut som att man har 3 ögonfransar eller att de är så kraftigt målade att man kan räkna fransarna på nån från andra sidan rummet.

Rougeblaffor:
Något som de flesta har svårt med, det är faktikst svårt att få till det snyggt, är Rouge. Ibland ser man tjejer där det ser ut som nån spytt färg på deras kinder. Inte snyggt!
En rouge ska vara naturlig, med mjuka nästan osynliga kanter. Den ska vara inarbetad ordentligt och det ska knappt synas vart den börjar och slutar. Less IS more!



Nu börjar snart Top Model så får göra en uppföljare på detta inlägg nån gång. Hann med en del i vart fall, finns många fler. Känner dessutom hru jag blir lite lätt irriterad och aggresiv när jag skriver om sånt här.. =P

Malle - godis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0