Effektiv planering...

Fick en fråga genom en kommentar om inte jag kunde ge exempel på hur man hinner med massor på kort td. Till exempel plugg och så vidare.
Kul att ni kommenterar och frågar saker! Mer sånt...

Kul att jag fick den frågan.. jag är nämligen precis som min mor, extremt pedantisk. Är nog lite därför som jag har bra koll på det jag har runt om kring mig.

Men ska försöka svara på frågan och ge vissa tips.
Jag har alltid haft många järn i elden, med plugg och många fritidsarbeten. Nu har jag ju mitt aktiebolag samt att jag jobbar extra på nätter samtidigt som jag har dels en lägenhet att ta hand om, och en affär som också ska hållas ren och flytande. Det är mycket som skall hinnas med. Men jag tror att allt handlar i grund och botten om ordning och planering.

Pappersarbete går mycket fortare att utföra om man har alla papper samlade på en och samma plats. Jag har till exempel ett ställe där jag lägger alla räkningar, post, kontoutdrag osv osv. Går igenom dom ca 2 ggr i månaden, betalar räkningar, kollar att saker stämmer, ser att jag har kontaktat de jag ska och sen så sätter jag in de pappren som inte längre behöver ligga kvar där i pärmar. Jag har märkt att jag har sparat mycket tid på att ha detta system. Förut hade man papper överallt, nya och gamla, man hittade inte saker, glömde saker osv.

Jag ser alltid till att ha städat och tvättat omkring mig dels för att jag trivs när det är rent, plus att då kan man lägga energin och sin tankeverksamhet på annat. Typ plugga, fixa jobbgrejer, gå och träna. Eller, om du har varit effektiv och är klar med allt, då är då ledig att göra vad du vill.
Jag tycker att det är svårt att plugga eller liknade om jag vet att jag måste städa eller att jag har disk som står och väntar på mig.
Jag brukar även försöka jobba ett tag, sen göra nått annat en liten stund för att sen fortsätta. Speciellt när det gällde plugg. Då får hjärnan slappna av lite och, i alla fall för min del, så fick jag in saker och ting bättre i min lilla skalle.

För att hinna med allt, inte glömma saker samt att försöka veta hur lång tid jag behöver för att hinna med allt, så brukar jag göra listor. Ibland bara för en dag ibland för en hel vecka. Så för varje sak man gör så stryker man det. På så sätt glömmer man inte bort att göra det där samtalet, maila den där, ja ni fattar. Här skriver jag även upp om jag skall träna. På så sätt är det lätt att veta att de dagarna ska jag träna, och då gör jag det.
Sen kan man självklart skjuta upp saker.. men man bör försöka beta av listan så som man tänkt.
Låter kanske lite överdrivet men jag har blivit mycket mindre stressad på grund av detta, jag hinenr med de saker jag ska, glömmer inte bort saker, coh jag får mer tid över för att jag har det mesta schemalagt. Jag vet när jag är ledig och när jag har saker att göra. Det är svårare att skjuta upp saker som man skrivit ner på ett papper.


Så med lite planering och ordning så får man saker gjorda mycket snabbare och effektivare och kan koncentrera sig på andra, viktiga eller roliga saker när det väl är gjort.

Hoppas att det åtmnstonde svarade lite på frågan... Hmmm jag är lite borta i skallen idag så vet inte hur sammanhängande det är...

Malle - ordning och reda, pengar på fredag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0