Skönhetstips # 56...

Nu har jag lugnat ner mig lite sen senaste inlägget. Eller lugnat ner mig och lugnat ner mig, slutat gå runt och skratta för mig själv. Haha, så himla skrattretande.. Men men nog om det!

Här kommer ett till skönhetsinlägg, vet inte om jag skrivit om detta förut, tror det. Men det tål väl att upprepas...

Skönhetstips # 56; Regöring av verktyg och penslar...

Det här med hygienen kan man inte tjata nog om. Det är så viktigt att man tänker på hygienen när det kommer till ens produkter. Inga fingrar i krämer, tvätta penslar och svampar, låna inte ögonprodukter av varandra osv.
Det finns så himla mycket bakterier som sprids på dessa sätt och förutom att det bidrar väldigt mycket till finnar, så kan det även ge eksem, allergier och i värsta fall en del sjukdomar.

Idag ska jag ta upp hur man rengör sina penslar och verktyg på bästa sätt.
Som ni alla vet förspråkar jag borstar med äkta hår, i alla lägen! De ör dyra, men kvalitetsskillnaden är enorm. De håller sig bra och frsächa extremt länge. Men för att få så lång livstid på dom som möjligt så behöver dom skötas på ett visst sätt. Nog för att äkta penslar håller i många många år, men med rätt behandling så håller dom ännu längre!
Hur ofta man bör tvätta dom är lite olika, beroende på hur ofta och mycket man använder dom. De penslar som används till torra produkter behövs inte tvättas lika ofta som de som man använder till fet eller vattenbaserade produkter.
Men säg 1-2 gånger i veckan vid ett "normalt" användande. Foundationborste tvättar man efter varje eller möjligtvis vart annan användning.
Använder man penslarna enbart på sig själv klarar de sig även längre än om man delar med andra.

De penslar som används till torra och vattenbaserade produkter tvättar man med shampoo, och balsam om man vill ta hand om dom lite extra. Tvål funkar det med, men kan i längden torka ut håren. Shampoot däremot tar hand om håren på bästa sätt och ger de en längre livslängd.
De penslar som man använder till fetbaserade produkter, speciellt läppstift, använder man diskmedel. Yes är det bästa enligt mig. Annars är det svårt att få borstarna helt rena.
Se till att skölja ur penslarna ordentligt, man vill inte ha kvar några shampoo eller tvålresten i borstarna. Detta kan orsaka allergiska reaktioner och onödiga eksem. När borstarna är ursköljda ordentlig så "vrid" ur de mesta av vattnet och lägg sedan på torkning.

När penslarna och borstarna torkar så ska de vara liggande, och med borsten i en svag lutning neråt. Detta gör att vatten hålls ifrån limmet, som annars kan lösas upp. Det kan även börja mögla av att vatten samlas runt limfästena mellan handtag och borst.
Ta två handdukar. En som du lägger plant ner på golvet eller vart du vill ha borstarna, och den andra rullar du ihop i en rulle och lägger sedan upp skaften på den... Se bild...



Det tar ca 12 timmar för borstarna att bli helt torra, så är perfekt att tvätta dom innan man går och lägger sig.
Mina borstar kommer alla ifrån Mist Sthlm. Riktigt bra och prisvärda borstar. Bland de bästa jag testat, om inte de bästa jag testat.

Malle - se till att tänka på hygienen nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0