Skönhetstips # 63...

Kom ni ihåg de här smoothiesarna som jag tipsade er om som kom från Ica? Sitter och sippar på en sån nu.. så sjukt goda!
Tänkte att jag skulle ge signaturen "Hej" ett ordentligt svar så här kommer det...

Skönhetstips # 63; Nybörjartips...

Alla börjar någon gång under tonårstiden börja fundera på smink. Vissa fastnar rejält och andra inser att smink är inget för dom. Oavsett vilket, eller hur gammal man är så kan det vara riktigt svårt att hitta rätt tekniker och produkter i början. Så därför tänkte jag att jag skulle ge er lite tips som kan leda er på rätt väg.

För det första så tycker jag inte att man ska använda sig av så mycket smink när man är ung. Dels för att det kan bidra till tonårsfinnar, och för att jag tycker om naturlig skönhet. Dessutom kostar smink väldigt mycket pengar och som ung så tycker jag att man kan lägga pengarna på lite vettigare saker.

De som man kan se som basprodukter om man nu vill sminka sig lite granna dagligen är en foundation, puder, rouge och mascara.
Foundation ska vara i samma nyans som ens egna hudton (kolla gärna inlägget om foundation för mer tips), och i en tunn, halvtäckande variant. Pudret ska vara transparant och används för att stabilisera foundation.
Rouget behövs för att skapa lite mer naturliga skuggor i ansikter och ska inte vara i en för stark nyans (kolla tidigare inlägg om rouge för mer tips).
Sist men inte minst mascaran, som öppnar upp och ger mer focus till ögonen.
Mer än så behövs inte. Vill man anvancera detta sen så kan man lägga till skuggor och ögonbrynsskuggor.

Många gör felet att de använder tjocka tjocka lager med foundation (oftast i helt fel färg). Detta gör man i tron om att man döljer bättre. Men det är så fel som det kan bli. Ju mer man försöker täcka destå mer focos lägger man på problemet. Köp istället en riktigt bra concealer (se tidigare inlägg) som ger bra täckning utan att man behöver så mycket.

Mitt främsta tips är att ni bokar en tid hos en utbildad makeup artist när ni börjar intressera er för smink. Låt de visa vilka färger och produkter ni behöver, hjälpa er med ögonbrynsform osv.. Visst kostar det runt 500 - lappen att gå på en rådgivning, men de pengarna får ni tillbaka många gånger om i kunskap.

Många blir väldigt förvånade över hur lite och naturliga produkter det behövs för att täcka finnar och dyligt!

Vilket för in mig på nästa del av hennes fråga. Hur täcker man mörka ringar under ögonen?

Mörka ringar under ögonen är vanligt och beror egentligen på skuggor under ögonen. Vi har ju ett litet ben under ögat och vid kanten på det så sjunker huden in lite. Och där kan det bildas skuggningar som förstärker detta intryck.
Bäst är att använda en ordentlig consealer eller korrekturfärg. Dessa finns på Bland annat kicks. Den grönaktiga korrekturfärgen gör under mot mörka ringar under ögonen. Färgen ska appliceras precis som en consealer innan  din foundation.



Nä ojoj, måste ju se Top Model.... Ni fick lite tips med. Ska skriva ihop ett litet större inlägg om mörka ringar, kan göra det imorgon!

Malle - time for tv...

Kommentarer
Postat av: matilda

jättebra tips :)

2009-02-05 @ 05:58:32
URL: http://mattiebus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0