Skönhetstips # 22...

Vet ni, jag sket i personalfesten. Dels för att jag var tvungen att åka ner och fixa en grej med butiken tillsammans med nya ägaren, och sen för att jag har en del grejer att fixa med, kommer inte kunna koppla av och ha kul, kommer ändå bara sitta och titta på klockan och gå hem först av alla i alla fall. De klarar sig nog på pokerkvällen utan mig.
Så ska strax sätta mig och föra över/in lite orderlistor på datorn så jag kan maila vidare dom till Miss. S.

Men tänkte att jag skulle ta och ge er ett till skönhetstips, var ju på tok för längesen nu!

Skönhetstips # 22: Manlig makeup...

Att män/killar idag sminkar sig tror jag att många vet om. Men att det faktikst är så många som det faktikst är som gör det tror jag väldigt få vet om. Och nu pratar jag inte bara om lite consealer på finnar eller mörka ringar under ögonen, utan om faundation, puder, browshade, rouge eller solpuder. Eller varför inte allt?

Idag är det mycket mer accepterat att killar sminkar sig, ändå är det många killar som gör det i smyg. Varför?
Enligt mig är det en självklarhet att även killar ska få piffa till sig, vare sig det är till vardags eller fest.

Det är dock lite skillnad på vilka produkter man kan använda som kille. Och nu för tiden så ploppar det upp fler och fler "killlinjer" bland återförsäljare. Det man ska tänka på som kille är att man väljer produkter för sin rätta hudtyp. Killar har grövre hud, och större porer därför funkar inte vissa produkter.

Consealer, foundation och puder:
Consealer kan man använda vilken som. Det är på grund av att det är en ganska grov och fet produkt. Däremot så är det kanske ingen produkt man nödvändigtvis behöver då jag tycker att man ska satsa på en foundation istället.
Som kille ska man i regel aldrig använda en flytande foundation. De är för lätta och samlar sig gärna i porerna och fastnar där. Resultatet blir prickigt.
Använd istället alltid en fetbaserad krämfoundation tillsammans med ett löst puder, eller ett kombinerat så kallat pressat puder. Använder du en fettbaserad krämfoundation så behöver du ingen consealer, utan den funkar som både och. Dessa foundation är helteckande.

Rouge, solpuder:
Visst kan även killar ha rouge, men där ska man inte köra på någon annan färg än de i den bruna skalan. Hur man lägger på rougen beror helt på ansiktsform (ska slänga upp en rougeskola någon dag). Denna man man även använda för att framhäva typiska manliga drag så som kantiga kindben, framträdande kindben och för att skapa skuggor på haka, hals och panna.
Vill man som kille ha en brun look, men inte vill sola eller använda bus, funkar i stort sett vilket solpuder (utan glitter eller skimmer) som helst.

Ögonbryn och fransar:
Killar, tycker jag, bör ansa sina ögonbryn lite. Finns alltid nått att fixa till, även om det bara är ett par stån. Många killar skulle kunna lyfta sin look genom att bara plocka lite strån under brynet för att "rensa" upp ögonlocket lite.
Som ögonbrynsfärg funkar alla typer av browshades (färg i skuggform - pressat färgat puder). Däremot så ska man vara försiktig på att inte ta för mycket eller för skarpt. På tjejer är det snyggt om man tar i lite, får skarpa kanter osv, men inte på killar.
Som kille använder man aldrig, och då menar jag ALDRIG, mascara. Utan även här har man skugga. Allt för att få färgen, men utan att de ser målade ut. Ta en mörkt brun skugga. Rätt så mörk, men inte svart!
Ta en pappersbit, kolla upp och lägg så nära den undre fransraden som det går, blunda och måla nu på skuggan med en ganska stor och lös pensel.

Även för killar är det bra att ta hand om sina läppar med fukt och behandlingar.

Sådär, en liten guide för killar om hur man sminkar sig på rätt sätt. Sen hur många utav dom här grejerna som känns bekvämt att använda är upp till en själv. Alla grejer kan göras var för sig eller som en hel makeup.

Bjussar på en bild på min lilla babe, Mr. E, Sveriges Man 2007, osv osv..
Han är en av de karlslokar jag makeat i mina dar.. =)



Bild: sverigesman.se

Seså killar, våga testa och känna på produkter!

Malle - ett litet tips till er...

Kommentarer
Postat av: FINA

Okej =) Nej, jag jobbade på make up store förut, men var tvungen å sluta då en av butikerna las ner, tråkigt. söker jobb nu överallt.. =) Kram!

2008-10-30 @ 20:38:23
URL: http://hellofina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0