Frågor & svar...

Sådär, nu är frågestunden avslutad. Kul att så många var med och frågade, även om det inte var riktigt lika många frågor som sist.. =P
Men lika kul för det är det ju!!

Hanna frågade:

1. Vad är det allra värsta man kan göra mot sitt hår? Ex. vid färgning, borstning och dyl.

2. Det bästa hårtipset för att hålla sitt hår glänsande och fräsch utan dyra hårprodukter?

3. roligast med ditt yrke!

Svar:

1. Att bleka håret skadar håret fruktansvärt. Vill man färga eller så så tycker jag att man alltid ska hålla sig till toning, det är faktikst ganska bra för håret och ger en otrolig glans.
Borstar ska man alltid tänka på att köpa en borste med lite mjukare borst, så kallade utredningsbordar. Dessa piggar är skonsamma för håret då det enkelt reder ut tovor utan att slita av håret. De med för hårda borst eller alt. metall eller träborst, sliter mer eller mindre av håret om du ska reda ut en tova med en sån borste.

2. Mitt bästa hårtips är, precis som de flesta frisörers, att alltid tvätta håret två gånger med shampoo varje tvätt och avsluta med balsam. Att nån gång i veckan sova med en hårinpackning gör dessutom susen. Inpackningen i sig behöver inte vara dyr.

3. Det roligaste med mitt yrke är att det är så kreativt och omväxlande. Ena dagen jobbar du med mode och fotografering, andra dagen med special effect till en film och den tredje står du och målar barn på nån tillställning. Du träffar mycket folk och finns egentligen inga gränser för hur mycket man kan göra och utvecklas!



Angelica frågarde:

Jag undrar vilken utbildning du har?

Svar:

Jag gick min utbildning på Makeup Institute våren 2006. En 16 veckor lång och extremt tuff utbilning. Under den perioden gjorde jag även en hel del praktik på modevisningar, svenska modeveckan, filmer, reklamfilmer, skönhetstävlingar mm.
Jag är utbildad inom skönhetsmakeup, mode, teater, film, special effects och kroppsmålning. Dessutom är jag utbildad hårstylist och extensionfrisör.



Emelie frågade:

1. Hur kan man få håret att se tjokare ut?
2. Hur får man en jätte bra täckning av foundation utan att se kakig/fjortis ut? Vill verkligen täcka allt.

Svar:

1. Rent generellt tycker jag att man ska försöka skapa volym i håret som ger en illusion av tjocklek. Och volym kan man få genom att krama upp lite lockar, locka eller använda tex. en volumaster. Vill man få lite tjockare hår så vet jag flera som gått och köpt öljästtabletter (finns på hälsobutiker) och de har gett dom lite tjockare hår, och andra har fått en riktigt tjock man som resultat. =P

2. Att täcka kan vara riktigt svårt. Har man en ganska bra hud tycker jag inte att man ska försöka täcka så mycket utan mer jämna ut (som egentligen är hela ideen med foundation och puder). Men finns ju måna som har acne, ärr eller andra saker som man vill täcka. Och risken är att man försöker täcka så mycket att det istället framhävs. 
Vill man ha en 100 % täckande foundation ska man köpa en fetbaserad foundation, så kallat fetsmink. Den täcker sjukt bra och man kan själv välja hur mycket och tjockt man lägger på. Den täcker väldigt bra även i små mängder.
Denna stabiliserar man med löst puder precis som vanligt. 
Men tyvärr så blir det ju så att ju mer man täcker destå mindre naturligt blir det....  



Balle (?) frågade:

1. vilken utbildning har du? och var jobbar du?

2. har du några tips hur man får tunt hår att få mycket volym som inte lägger sig efter bara en timme (och gärna ser lite tjockare ut)?

Svar:

1. Se tidigare svar ang. utbildning. Jag hade en egen sminkbutik i lite mer än två år som jag förra veckan lade ner å grund av flera anledningar, främst för att jag jobbar 150 % i över två års tid och känner att jag måste få njuta av att vara 22 år och ha ett liv. Har även frilansat vid sidan av. Och jag har redan en del projekt på G, och självklart frilansar jag fortfarande.

2. Här kan jag rekomendera två fantastiska produkter, dust it (mer om det snart) och volumaster!!
Båda ger riktigt bra och hållbar volym. Som jag sa tidigare så ger volym en illusion av tjockare hår. Och sen har vi ju alltid löshår. Man behöver ju inte sätta dit "permanent" utan man kan ju ha en trens med clips som man använder när man vill. En bra sida att beställa hem sånt är tajmahal.se.



Emelie frågade:

Du skrev engång att om man är brunögd ska man inte ha bruna ögonskuggor, om man är blåögd inte blåa osv, men det finns väl ingen regel på det? Jag använder inte ögonskuggor för att framhäva mina ögon tex.

Svar:

Regel och regel, mitt inlägg handlade mest om vilka färger man ska använda för att framhäva sina ögon, visst kan man avända vilka skuggor man vill. Det finns dessutom (tror jag nämnde det i inlägget med) vissa gröna toner som framhöver vissa gröna ögon osv.. Allt handlar egentligen vad man är bekväm med, men vill man verkligen framhäva sina ögon så hänvisar jag till mitt tidigare inlägg.



Kexet&Bullen frågade:

1. Hur ofta bör man göra inpackningar?

2. Vad sliter mest på håret platta eller locka?`

3. Är det bra att sova med vaselin på ögonfransarna?

4. Vad är ditt bästa buget respektive lyx skönhetstips?

Svar:

1. Hårinpackningar tycker jag att man kan ha för vana att göra 2-3 gånger i veckan. Jag brukar ha en inpackning i duschen och medans den verkar så peelar man sig, rakar benen eller va man nu vill göra. En gång i veckan/en gång varannan vecka så tycker jag även att man ska sova med sin inpackning.

2. Båda två sliter lika mycket. Är inte själva vektygen som skadar utan värmen. Så se till att alltid ha värmeskyddande produkter i håret. (Mer om det snart)

3. Det finns faktikst ingen bevisad effekt av det, men det kan ju å andra sidan aldrig skada. Jag gjorde ofta det när jag var mindre. Täck dock på att tvätta av det inna du har på mascara annars kan mascaran lätt kladda av sig lite här och där.

4. Mitt absolut bästa budgettips (har sagt det förr och jag säger det igen) FÖRSVARETS HUDSALVA! Det är ju såå bra!
Dessutom så måste jag lägga till alla dessa hemmakurer man kan göra... ska lägga upp en massa recept till er, har 3 hela böcker fulla med masker, peeling, inpackningar osv..
Mitt bästa lyx skönhetstips är att då och då faktikst gå till någon och göra en ansiktsmask. Dels för att det är riktigt riktigt bra för huden, och sen för att man får skämma bort sig ordentligt med en skön, avslappnande behandling.



Thea frågade:

Jag undrar vad du rekommenderar för produkter till håret för den som har tunnt skandinaviskt hår med lite självfall? Gärna överkomliga priser.
Shampo o balsam naturligtvis men vad sätter du i när man ska föna och kanske ev platta håret.
Efteråt för att allt ska hålla. Så det ser så där friskt och glansigt ut.

Svar:

Jag rekomenderar produkter som är lämpade just för tunnt hår. Jag har själv inte det så jag har faktikst inte testat sådana produkter. Men skulle jag rekomendera nått som jag hört är bra av andra med tunnt hår i shampo och balsamsväg så är det Herbal Essenses och Gliss produkter.
Vid föning, plattning och lockande så rekomenderar jag alltid Lóreals värmeskyddande produkter Hot Straight och Hot curl. Riktigt bra produkter, dessutom är dom billiga. Spray kan man använda vilket man vill, men tycker att alla ska inverstera i en bra glansspray. Kerastase har en riktigt bra för ca 100-lappen. Den räcker väldigt bra och är dryg. Räcker med 2-3 sprut över hela håret på håll så är man glansig och fin i håret!



Nina frågade:

Anser du att "Dust it" är en bra och fungerande produkt? Sliter den mycket på håret?

Svar:

Dust it är en jättebra produkt, helt klart värt de det kostar trots att den är ganska dyr. Jag skulle inte vilja säga att den sliter märkvärt på håret. Finns saker som sliter mycket mer, så det är absolut ingen fara att använda ofta.
Det man ska tänka på är (som man tyvärr ofta ser folk på stan som inte gjort) är att inte ha i för mycket, det krävs inte alls mycket för att kunna jobba upp volymen. Tar du för mycket däremot kan håret faktikst se ganska äckligt ut.



Joanna frågade:

vad tycker du om no7? har du provat "eye cream"?

Svar:

Jag har faktiskt aldrig testat deras produkter, men har i princip bara hört bra saker om deras produkter så jag ska nog testa nån gång!



Nina frågade: (igen =P)

Vad ska jag använda för produkt mot min blåa färg under ögonen? Jag har testat många olika men ingen har flutit ihop med resten av huden, om du förstår.

Svar:

Finns en produkt som kallas för korrekturfärg. Finns i pennor och i stift. De olika färgerna döljer olika saker, men den gröna eller aprikosfärgade tar bort mörka ringar under ögonen. Den läggs på innan foundation och finns att köpa på bland annat kicks eller makeup store.
Annars har jag två andra tips, använd en bra, riktigt fetbaserad concealer och se till att du använder en ordentlig ögonkräm runt ögonen. Att använda vanlig ansiktskräm runt ögonen är inte bra och kan faktikst orsaka ringar eller påsar under ögonen.



Sådär... det var alla frågor för denna gången. Tack så jättemycket för frågorna, och ställ gärna fler. Imorgon kommer fler skönhetstips har bara tagit två lediga dagar så jag dragit runt hemma i mjukiskläder. Det förtjänade jag, men imorgon så blir det andra bullar... =P

Malle - hoppas att ni blir nöjda!

Kommentarer
Postat av: Karin

KOLLA SENASTE INLÄGGET I MIN BLOGG! SÄLJER ALLT FRÅN KLÄDER & SKOR TILL PRYLAR!



http://caipirinhacupcakes.blogg.se

2008-11-05 @ 19:59:25
URL: http://caipirinhacupcakes.blogg.se/
Postat av: Kexet&Bullen

TAck så mycket för dina svar :D Det finns många frågor som man vill ha svar på och du verkar kunnig på ditt område. Vi återkommer om det blir några mer frågor eller säg till oss vid nästa frågestund. Kramar från oss .....

2008-11-05 @ 20:43:00
URL: http://fikasugna.blogg.se/
Postat av: balle

sv; tack för svaren :D a)

2008-11-05 @ 22:23:43
URL: http://edahlander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0