Lunch/Middag...

Sådär.. då har man varit lite kreativ i köket med. Magen är mätt och belåten...

Gjorde ungspannkaka... Har varit sugen på det ett tag nu. Dessutom är det jäkligt snabbt och enkelt. Billigt är det också. Vill man göra det lite nyttigare så kan man byta ut mjölet mot fullkornsmjöl och äta med till exempel frysta bär.

Recept: (4 personer)

3 dl mjöl
6 dl mjölk
3 ägg
1 tsk salt
200 g skinka, bacon eller liknande.

225 grader i mitten av ungnen, ca 20-25 min.

Jag gjorde hälften då jag skulle äta själv.

Detta är ingredienserna och redskapen:

   


Ugnen är påsatt... ja inte på det viset...



Först blandar man mjölet med hälften av mjölken, vispar det till en slät smet. Sen tillsätter man resten av mjölken och äggen ett i taget.

       

Jag använde bacon. Man skär valt kött i små bitar/tärningar och lägger i formen. Är bra om man smörar eller oljar formen lite...

  

Höll över smeten och sätt in i ugnen. Nu är det bara att vänta....

       


Sen får man ut en jättefin ugnspannkaka, jag åt det med jordgubbssylt. Till efterrätt blev det lite annanas..

   


Smaklig måltid!

Malle - mästerkocken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0