Lost in Translation...

För att lugna ner mig lite så tänkte jag att jag kunde ju ge ett litet filmtips för att få mig själv å lite andra (gladare) tankar...

En film som jag såg för ett (bra) tag sen är Lost In Translation, en riktig klassiker. hade hört en hel del om den, den ska ju numer räknas till en av alla filmklassiker. Den har vunnit priser osv. Så tänkte visst den fixar vi hem och kollar in.

image35


Bob Harris (Bill Murray) är en amerikansk filmstjärna, som reser till Tokyo för att medverka i en reklamfilm för whisky. På det jättelika lyxhotellet möter han Charlotte (Scarlett Johansson), en ung amerikansk filosofistudent. Hon har följt med sin man John, som är fotograf, till Japan. Efterhand uppstår en vänskap mellan Bob och Charlotte, som båda är lika vilsna i den totalt främmande miljö de råkat hamna i. Lost in Translation är en kärleksförklaring till Tokyo och de människor som besöker denna stad. För manus och regi svarar Sofia Coppola, som år 2000 debuterade med den hyllade The Virgin Suicides.

Jag tyckte först att filmen var ganska seg och konstig. Eller ja, den va inte alls vad jag trodde att den skulle vara. Fast i och för sig, visste nada om handlingen och kollade inte upp den heller så var kanske därför.
Filmen utspelar sig i vart fall i Japan, och handlar då om Bob och Charlotte. Filmen är charmig, den har en gullig men inte med en allt för klar handling. Ju mer jag tittade på den destå mer tyckte jag om den. Är egentligen inte min typ av film... men jag tyckte om det, jag förstår att den har vunnit pris. Bra skådespeleri med.

Betyg: ♥♥♥♥

Tycker definitivt att ni ska se den. Den är riktigt bra.

Malle - filmkritikern...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0