Kalle och Chokladfabriken...

Tänkte ge mitt första filmtips... jag har alltid haft en liten lovething för barnfilmer. Har varit besatt av Disneyfilmer sedan barnsben, och så fort någon ny tecknad film kommer så måste man ju självklart se den. En av de bästa barnfilmerna jag sett som har varit otecknad är Kalle och Chokladfabriken.
Kom ihåg att min lärare Susanne läste boken för oss någon gång i lågstadiet. Då tyckte jag att den verkade ganska dålig, eller den gjorde inget intryck på mig i vart fall. Men genom åren så har man ju flertalet gånger hört talas om denna stora bok, och till slut så kom den även som film.



image4

Tänk att få provsmaka gräsmattan av mildaste mintchoklad, segla fram på Chokladfloden i en rosa polkagrisbåt eller njuta av evighetskaramellerna i uppfinnarrummet... Alla drömmer om att få se vad som döljer sig innanför väggarna i Willy Wonkas fantastiska chokladfabrik. Men vem ska hitta chokladkakan med guldbiljetten som öppnar dörrarna? Den som helst av allt vill vinna priset är unge Kalle (Freddie Highmore). Kruxet är att hans familj är så fattig att de inte ens kan köpa några chokladkakor. Denna fantasifulla filmsaga är regisserad av Tim Burton och baserad på Roald Dahls klassiska barnbok. I rollen som den excentriske chokladfabrikanten Willy Wonka ser vi Johnny Depp.





Jag har sett flera av Tim Burtons filmer, och tycker att alla är fantastiska. Jag kan helt enkelt inte tycka illa om varken Nightmare before Christmas eller Corpes Bride. Det var lite därför jag hyrde filmen från första början. Ja dels det och dels för att Johnny Depp alltid är ashet i alla hans roller. Och på nått konstigt vis så är han även snygg som den totalt vrickade Willy Wonka. Filmen är jättekonstig, jag blev till och med lite förbannad för att den var inte alls som jag trodde att den skulle vara. Jag tyckte ett tag att det var väldigt konstigt att den fick klassas som barnfilm över huvudtaget. Men ändå så fångas man, man blir glad och sprallig av all musik, roliga figurer och glada färger. Svårt att förklara, men man rycks med i stämningen.

Jag vill ge den ????? (5/5) i betyg. Det är helt enkelt en film som gör en glad, sprallig och får en att vilja göra barnsliga saker. Den ger ett slags barnsligt sinnestillstånd. Det är en bra story, bra skådespelare och en mycket välgjord film.


Bild och filminfo: lovefilm.se


Malle - hobbyfilmkritiker... :P




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0