Frågor & svar...

Gud va kul att det var så många som var intresserade av min lilla frågestund...
Slog läsarrekord, och kommentarrekord idag.. Superkul, synd bara att det var många som var här utan att ställa en fråga.. Men men, är bara att fråga sen om det är något ni undrar över..

Dåså, sitter här med hemmagjord Guacamoule och nachochips, och skall svara på alla era frågor!

A:
En blå ögonskugga på ett blått öga, hur gör du för att ögat ska komma fram och inte försvinna i all blå färg?

Svar: Egentligen så ska de som har blåa ögon inte använda blå ögonskugga. Man brukar säga att de som har bruna ögon ska ha grön eller blå ögonskugga, de med blåa ögon ska ha grön eller bruns ögonskugga och de med Gröna ögon skall ha brun eller blå ögonskugga. Det är när man "bryter av" färgerna mot varandra som man framhöver ögonen.
MEN, hittar man en riktigt bra nyans så funkar det med samma färg som man har på ögonen, men då måste nyansen va precis rätt. Så bara att prova sig fram.
Vill man ändå ha samma färg på skugga som man har på ögonen, så kan man hjälpa till att framhöva ögonen med hjälp av en skarp och väl synlig eyeliner, tex svart.

Nathalie:
Jag blåser alltid mitt hår torrt och sen plattar jag det då jag hatar när det lockar sig. Vill ha tips på bra Schampoo och produkter som skyddar håret mot allt hemskt jag gör mot det.
Sen om du kan ge tips på hur man sminkar ögonen så dem ser större ut?

Svar: Tyvärr så används väldigt mycket värmeverktyg idag. Men samtidigt så har det kommit en hel del produkter som skyddar håret. Bäst är alltid att försöka anvnända värmeverktyg då lite som möjligt. Schwarzkopf har en bra produkt som heter protect serum, Redken har en bra produkt som heter Smooth Down, som är en leave in produkt. Sen gillar jag loreal´s hot curl och hot straight. Det där med schampoo har jag inte så bra koll på tyvärr.
För att få ögonen att se större ut så kan man rama in ögat med eyeliner, samt lägga en ljus, gärna skimmrande skugga längst in i ögonvrån...

Melina:
Varför bloggar du?

Svar: Jadu.. Jag har alltid tyckt om att skriva av mig, har haft två andra bloggar innan denna. Men de har inte varit publika. Har känt själv, och fått en del påtryckningar av andra att jag borde starta en "skönhets"-blogg. Det är trots allt mitt yrke, och jag ÄLSKAR att dela med mig, samt lära ut om det!

Carro:
Jag undrar om du har några rekomendationer på bra hårvårdsprodukter & hur man motverkar fet hy.

Svar: Jag älskar Herbal Essenses schampoon, och vad gäller stylingprodukter så är mina favoritsprayer från märket Proffs, annars använder jag mycket Björn Axen eller Waterclouds...
Alla hudtyper behöver rätt vård. Gäller att man tar reda på vilken hudtyp man har (gå in på nått stäle där det finns utbildad personal), och sen ska man endast köpa produkter ämnade för sin egna hudtyp. Smörja in ordentligt, att man har fet hy kan vara en effekt av att huden är på tok för torr. Den att använda ansiktsmask minst en gång i veckan och dricka massor av vatten. Att dricka mycket och äta nyttigt är viktigt för huden.

Wysteriia:
Vilket är ditt favoritmärke?
Bästa smink och hårprodukt om du bara för välja EN?
Vart har du utbildat dig? Pris? Längd på utbildningen?
Gör du många jobb?

Svar: Mitt favoritmärke är (no chocker) Mist Stockholm. Jag har ju, för er som inte vet det, en egen mist stockholmbutik här i Uppsala. Har testat massor av olika märken, men kan med handen på hjärtat säga att det finns inget annat märke jag tycker om mer. Vill inte jobba med nått annat, skulle inte kunna sälja nått annat osv. Det märket har allt, och är dessutom relativt billigt. Är än så länge relativt nytt och okänt i sverige. Men med ett av världens absolut största utbud på produkter tycker jag att det är oslagbart. Sen finns det en del märken som kommer i närheten.
Hmm... bästa sminkprodukt för bli browshade, klarar inte att inte fylla i brynen i vart fall liiite grann. Bästa hårvårdsprodukt får bli spray, tänk va långt man kommer med lite spray.
Gick min utbilning på Makeup Institute, en 4 månaders lång utbildning som kostar ca. 70 000 Kr. Enligt mig den bästa skolan man kan gå, visst finns det negativa sidor med den med, men i den utbilningen får man en massa saker som inte ingår i de flesta andra utbildningarna. Dessutom så går man före i jobbkön en del om man säger att man kommer från den skolan. Inte alltid med ofta...
Jag har ganska mycket jobb, dock inte lika mycket längre då jag har butiken. Men till hösten så ska det börjas frilansas mer både i sverige och utomlands. Saknar det!

Matilda:
Vilket smink passar bärt på sommaren?

Svar: på sommaren tycker jag att man ska ha en så lätt och naturlig makeup som möjligt. Helst bara lite rouge och kanske mascara. Hyn blir ju oftast väldigt vacker på sommaren, dessutom får huden en massa naturliga skiftningar.

Alexandra:
Vilken kajal är bäst?

Svar: Jag tycker inte att det brukar vara så jättestor skillnad. Men mist har en bra, sen har Maybellines och Chanel bra kajalpennor med.

Lisa:
Vad är ditt bästa tips på foundation på sommaren?
Hellre för ljus färg, eller hellre för mörk färg. Eller ingen alls kanske.

Svar: Foundation ska ALLTID vara så exakt som den egna hudtonen som möjligt, vill man få en liten brunare effect så använd ett solpuder på, men för guds skull inte en för mörk foundation.. :P
På sommaren så kan man ju passa på att vara utan om man kan.

Andrine:
Vad är ditt bästa tips för mörka ringar under ögonen?
En bra täckande foundation till ett bra rimligt pris?
Hur ser en fin sommarsminkning ut?

Svar: Mörka ringar under ögonen kan lätt trollas bort med hjälp av tillräckligt med sömn, och genom att ALLTID använda speciella ögonprodukter.
Det är inte bara säljknep att det finns speciella ansiktskrämer och speciella ögonkrämer, samt speciella ögonsminkborttagningsmedel. Huden kring ögonen är väldigt känslig och behöver därför speciella produkter. Vanliga krämer osv kan ofta vara för stark. Dessutom så ska man inte ha ögonkräm eller vanlig kräm direkt på ögat utan man lägger lite ögonkräm på ögonbrynet samt på kanten på benet under ögat, smörjer in där och så drar krämen skälv in sig där det behövs.
Bland annat Mist, Makeup store och Face har en bra heltäckande foundation. Priset är ca 150 Kr
En fin sommarsminkning är lätt och naturlig, men får gärna ha nån snygg pastellfärg, helst i en liten ljusare ton.

Liene:
Vilken sorts mascara är den bästa du vet?
Vad är ditt favoritsmink?
Vad är det sämsta sminket man kan ta på sig enligt dig?

Svar: Jag har två favoritmascaror, mist´s (självklart :P) och sen Maxfactors 2000 calorie mascara.
Mitt favoritsmink är mist sthlm. Och det sämsta sminket man kan ta på sig enligt mig är sånt hä riktigt billigt smink, typ H&M`s egna märke.
Sen har jag en ganska negativ attityd till de flesta av de dyra märkena eftersom jag vet saker om dom som ni vanliga kunder inte vet. Men de ska jag inte ta upp här. Men dyrt är verkligen inte alltid bättre, så kan man i vart fall säga.
(kan tillägga att det inte har nått med djurtester eller nått sånt att göra)

Linda:
När man lägger på ögonskugga i underkant under dom nedersta ögonfransarna, ja har sett att folk målar sig där, alltså hur får man det att bli bra? jag har försökt men det blir inte så där markant som man kan se att vissa har...

Svar: Först och främst, bra förklarat, jag förstod precis... :P
Att lägga skugga där kan vara lite lurigt. Men som med precis allt så gäller det att öva. Lättast är att använda en så tunn borste som möjligt. Dutta lite lite i taget, och lägg kanske inte så kraftigt från början utan gör den skarpare och skarpare, så blir det lättare att rätta till om man gör fel. Vill man inte ha det så skarpt så kan man sudda lätt med en tops..


Sådär.. det var dom frågorna.. Skitkul!
Hoppas att ni blev nöjda av svaren.. Det här får vi göra om någon gång snart igen.. =)

Malle - servar er med svar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0