Rolig kioskgubbe...

När jag hoppat av bussen idag när jag kom tillbaka till stan svängde jag snabbt in på Svanströms. Glömde hälften av det jag skulle köpa trots att jag bara hade två saker att köpa där.. Vadå borta. Skyller på att jag fortfarande är lite sjuk.. =P
Sprang över gatan för att köpa lite frimärken.

Det var jag och en kund till i kiosken, och den som äger kiosken är invandrare, och kanske inte den bästa på svenska. Kiosken har dessutom nyligen blivit ett postenombud.

Kund: Hej, jag ska hämta ut ett paket. (Räcker fram en avi)
Biträde: Ok, vem är du?
Kund: Jag är Pip, ska hämta ett paket från Pip.
Biträde: Läser lappen utan och innan, hmar och ser allmänt förvirrad ut.
               Ok, Skriv din namnteckning här.
Kund: Ok. (Skriver under på den sträckade linjen)
Biträde: Ok, är det där ditt namn?
Kund: Jaaa, deeet ääär miin Naaaaaamnteeeeckning. (Pekar på namnteckningen)
Biträde: Ok, va heter du? Är paketet stort?
Kund: Pip, nej det är nog ganska litet.
Biträde: Ok. (Försvinner in på lagret, och kommer tillbaka efter ett tag med ett litet paket)
               Men titta, det här är ditt paket. Det var litet. Vad heter du?
Kund: ja se där, pip. Här ligger det kontanta pengar, jämnt.
Biträde: (Stirrar på pengarna) Är det där mina, vill du betala kontant?
Kund: Yes, ligger jämna pengar där. (Tröttnar tar paketet och går)....

Jag går fram och får vänta några minuter för att han ska slå in det i kassan.

Jag: 10 st frimärken.
Biträde: Men det kostar 7 kr/st. (Lite argt, de är inte sålda genom posten därav det dyra priset)
Jag: Ja, men det är ok, jag behöver dom nu så gör inget.
Biträde: Men, det kostar ju 7 Kr/st!
Jag: Ja men det är ok. (Börjar bli irriterad, vill du sälja dina frimärken eller inte?)
Biträde: (Tar fram 10 frimärken går till minräknaren och slår in 7 X 10, tittar upp)
               Det blir 70 Kr...
Jag: Lämnar fram pengar och går...

Jisses, det är inte lätt när det är svårt.... =)

Malle - lite sött ändå...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0