Volver - Att Återvända...

Tänkte slänga in en liten recension av en film nu när det är en liten lugnare period på jobbet.

Nämligen den spanska filmen, Volver, gjord av Almodovar 2006.

image77

Madrid. Nutid. Raimunda är en ung, mycket attraktiv och hårt arbetande kvinna med en arbetslös make och en tonårsdotter. Raimundas syster Sole är något äldre, aningen blyg och lättskrämd. Hon förtjänar sitt uppehälle som damfrisör och tar emot sin kundkrets i hemmet. Mannen övergav henne för en av kunderna. Paula är systrarnas gamla moster. Hon lever i en by i La Mancha, varifrån hela familjen kom. Byn plågas av en vind, som lär utgöra den direkta orsaken till att så många av dess invånare drabbas av sinnessjukdom. Dessutom orsakar vinden sommartid förödande eldsvådor i trakten. I en av dessa bränder omkom systrarnas föräldrar. En dag får Sole ett telefonsamtal från byn. En granne vid namn Agustina meddelar att moster Paula just avlidit. Raimunda avgudade mostern, men kan på grund av sitt arbete inte åka hem. Sole reser motvilligt ensam till byn...

Hmm.. jag vet inte riktigt. Alla filmer jag sett gjorda av Almodovar har gjort att jag tyckt hanverkar vara den mest störda och perversaste människa som går på denna jord. Alla hans filmer e verkligen skitskumma. Därför vägrade jag länge se mer av hans filmer, kändes som ett enormt slöseri av tid att ens försöka tycka om dom. Men blev övertalad av Mr. M att den måste man ju verkligen se.
Så Ok, jag ger den en chans, Penelope Cruz är ju trots allt en av de snyggaste skådespelerskorna som finns just nu.

Denna film bekräftade bara alla mina tankar. Karln är et komplett nutcase!!
Maken till mer störd film får man nog fan leta efter. Visserligen så visar det ju sig i slutet (Oh yes, jag lyckades faktikst kolla på hela) att den var inte sååå konstig i alla fall. Det var inte så som man trott. Tack gode gud för det, han kanske har nått uns av normalitet hos sig after all.
Eftersom den trots allt blev lite mer normal, och storyn i sig var lite smågullig så var den faktikst ganska sevärd. Även om jag kanske inte skulle se om den. Men tycker man om Penelope, spanska och enkelt gjorda filmer med låg budget, så varför inte?

Betyg: ♥

Bild och filminfo: Lovefilm.se

Malle - testar sig fram i filmernas värld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0