The man, The myth, The Boss...

Har ju en liten skruttis sen några månader tillbaka, eller nja tre i alla fall. Denna skrutten är av arten Praszky Krysarik (Öööh, tänker ni med största sannorlikhet nu). Det är en tjeckisk råtthund. Alltså en jakthund som jagar råttot. Användes även flitigt i de Tjeckiska hovet som sällskapshund.
Det är en liten hund, mindre än Chihuahuan. Detta är världens minste hund, inte chihuahuan. Men rasen är i princip okänd, vilket gör att Chihuahuan har fått tagit rollen som den minsta (även yorken har ju vart en av de nominerade :P). I Sverige finns det bara ca. 45 registrerade renrasiga praszkys. Varav ett tiotal är hanar.

Rasen är otrolig reglerad på grund att dom inte vill ha någon sönderavling eller för mycket blandrashundar ute, så därför sägs det finnas knappt 1000 hundar totalt i Europa.
Rasen är extremt dyr, valparna kan gå för upp till 30. 000 Kr. Men finns även att få för mindre summor. Rasen är väldigt livlig (behöver mycket motion i förhållande till sin storlek), envis och tillgiven.

Min lilla skruttis Hugo Boss då.. han kom till jorden den 22 Oktober 2007, ett datum att minnas med andra ord!!
Han bodde då kvar hos sin uppfödare i Lund tills han blev ca 11 veckor då jag kom och hämtade bäbisen. Låt mig tillägga ett stooort WEEEEEE!

Sen dess har han levt och frodats hemma hos mig. Han har faktkst skött sig grym bra hittills. Även om jag tror att han kan komma att bli lite utav en ärkeragata när han kommer in i trotsåldern. Tur att han har mött sin överman (kvinna) vad gäller envishet.
Om en månad får han börja delta i valpkurser samt Aguilitykurser. Så får ju se om lillen är nån stjärna eller ej... :P

När han fyllt ett år har jag tänkt avla lite på honom, endast med 100 % renrasiga Praszkys dock. Jag vill bevara den ras som jag kommit att tycka så mycket om.

Slänger upp lite bilder, men ni ska ha klart för er att försöka ta kort på Boss är som att ta kort på blixten!!

        
     


Alla korten är tagna idag på jobbet... bortse gärna ifrån det faktum att jag ser mer eller mindre gravid ut på de två första korten...


Malle - Fast med det lilla pyret i sisådär.. mjaaa... 15 år till.. och det känns ju helt Ok!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0